30 graden meer als in NL - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu 30 graden meer als in NL - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

30 graden meer als in NL

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

11 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

“Gevangen” voelen we ons niet in dit tropisch paradijsje. Elke morgen komen de strandvegers langs om alle niet paradijselijke zaken, zoals boomblaadjes, zeewier en eventueel toeristisch afval te verwijderen. Op een ander strand deden ze dat beter, daar werd het hele strand in de vroege ochtend geveegd zodat het echt paradijselijk was, dus zonder die voetstappen van gisteren. Ja ook hier worden al concessies gedaan m.b.t. kwaliteit. Wij kunnen er vooralsnog mee leven, hihihi….
Ben bij een Hollandse expat thuis geweest, hier een kast van een huis laten bouwen. Lapje grond van ca. 1200 m2, groentetuintje, eigen watermakerij, goed geïsoleerd, personeelsverblijf en alles echt haaks. Dat laatste scheen belangrijk voor hem. Dan hoor je ook hoe het Thaise systeem werkt. Beetje de bureaucratische wielen smeren, de politie is je beste vriend (tenminste dat bepaal je zelf).
Bij ons heeft de politie toch een beetje een imagoprobleem, niet echt een sexy job. Nu dat is in Thailand toch wat anders. Te beginnen bij het uniform. Strakke broek en heel strak overhemd, zodat het wasbordje goed geëtaleerd wordt. Daaronder keurig gepoetste schoenen of laarzen. Die laarzen niet van het model dat onze oosterburen zo toll vinden bij het marcheren. Nee, leuke vlotte, misschien wel Italiaans ontwerp, stappers. Op de scooter dragen ze een kek tweekleurig helmpje in zwart/wit of zwart/goud. Hun politienummer duidelijk zichtbaar, zodat burgers de hoofdcommissaris kunnen bellen als zij menen dat agent 12857 promotie verdient. Zo een agent loopt ook spontaan een girliebar in, onderhoudt zich vriendelijk met de meisjes aan de bar en wordt bij vertrek vriendelijk uitgezwaaid door de aanwezige Thaipopjes. Onze dienders moeten al wat meer afstand houden want die ruime shirts en broeken de slobberen behoorlijk.
Wij reden vorige week in een politiefuik, maar mochten direct doorrijden want wij hadden helmpjes op. Van de agenten kregen we de vriendelijkste geüniformeerde lach ooit. Helm is verplicht volgens de wet. Als je het een Thai vraagt antwoordt die echter met “sometimes”. Het is alleen verplicht als de politie kijkt. Bekeuring is 4 euro (serveersters dagloon).
Hun taal kent het woord “Nee”ook niet, als een Thai nee bedoelt dat zegt hij iets dat vertaald moet worden als “geen ja”. Vandaar misschien die tussenoplossing sometimes voor toeristen.
Het bleef niet bij die ene expat, van het een komt het andere. Een Brabantsstel zit hier bijna een jaar en prima naar hun zin. Gaan nu een eigen huis kopen/bouwen. Een Tukker met een Thaise is na jaren NL nu in Thailand gaan wonen, geen spijt. Klaagde wel dat zijn vrouw en haar vriendinnen zoveel kunnen drinken. Denk hierbij aan flessen i.p.v. glazen. Ook had zij zich een paar silicoontjes laten aanmeten en daarbij niet op een onsje meer gekeken. Een fikse C-cup aan een 45 kg body is toch wat fors, alhoewel ik mijn hoofd beslist niet afwendde als ze bij ons stond. Schijnen in Bangkok 80.000 bath (46 bath=1 euro) te kosten enne dan heb je de beste kwaliteit aldus mevrouw. Tel er een retourtje KLM bij op en Robbert Schiffmacher heeft met zijn kliniekjes toch echt het nakijken.
Ik zie sommige al denken, die Anne gaat straks nog in de silicoontjes business. Dacht het niet dus en ook die krokodillenboerderij hier vlakbij wordt het niet.

• 11 Februari 2010 - 22:14

Trudie:

"Sterkte" met het laatste weekje. Ga vast acclimatiseren in een vriescel. Het is hier nog steeds rond 0 graag.

• 13 Februari 2010 - 09:48

Didi:

Het blijft hier maar koud, dus geniet er nog even van.

groetjes van ons

Verslag uit: Thailand, Bangkok

2013. De dooi afwachten in Thailand.

Een Taiwannese vliegmaatschappij bracht ons naar Bangkok. Ging keurig, hij wist het vliegveld probleemloos te vinden. Dat was natuurlijk wel mazzel hebben, want de captain zijn engels was dusdanig slecht dat hij nooit de weg had kunnen vragen onderweg. Zijn maatschappij was verder wel van het type "wij denken voor u". Naast 5 cm extra beenruimte, kregen we twee dagen voor vertrek ook nog een email, zodat we de reis niet zouden vergeten. Zelfs het type stopcontact in Thailand werd aangegeven. Heel slim van die Aziaten. Service die niets kost is de beste service. Twee jaar niet in Thailand geweest en is er iets veranderd in Bangkok ? Ehhhh, ja, zeker op straat, Een nieuw soort toerist is opgestaan en zij komen met velen, die Chinezen. Is natuurlijk vlakbij naast de deur. Enne ja, de Duitsers maken het straatbeeld ook mooier. Ik bedoel niet de Lothars en Heinrichs, maar een specieke groep uit Beieren met de naam BMW en Mercedes Benz. Niet die kleine 3-tjes of A/tjes, maar de limo´s. Op het vliegveld stonden een stuk of 30 zilverkleurige 730D´s te wachten op klandizie. Als je een Toyota taxi wilt dan even de trap af naar het goedkopere lower terminal dek. Als dit in andere Aziatische landen ook zo is, dan is dividend verzekerd, lijkt mij. Thailand één van de snelst groeiende economieèn van het afgelopen jaar. Op straat dus duidelijk te zien aan het wagenpark. Nee natuurlijk niet elke Thai zit in de lift van welvaart, maar het begin is duidelijk zichtbaar. Ook aan de prijzen, het wordt wat duurder allemaal. Bangkok met 12 miljoen inwoners is wat druk, dus morgen gaan we naar een leuk eilandje. 6,5 uur reizen in een luxe touringcar voor omgerekend 16 euro. Ehhhh, dat is dan wel inclusief het kaartje voor de veerboot. Europa, let op! De Aziaten komen er aan over niet al te lange tijd.