Flappentappen in Brazil - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van aNNe - WaarBenJij.nu Flappentappen in Brazil - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van aNNe - WaarBenJij.nu

Flappentappen in Brazil

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

07 Februari 2012 | Brazilië, Brasilia

Even wat flappen tappen uit de muur. Thuis een fluitje van een cent, mits je saldo hebt natuurlijk. In Vietnam krijg je een stapeltje Dong waar je wee leuke dingen mee kan doen. In Thailand zijn ze nog vriendelijker, daar rijden ze de ATM-machine ’s morgens gewoon de stoep op met een gsm antennetje erop en de stroomkabel via Buddah beeldje en reclame bord. Voor de Bath-tjes hoef je niet eens naar binnen, ze komen bijna naar je toe. Zo’n ding stelen komt niet bij de mensen op. Het woord “ramkraak” is daar onbekend. Hier in Brazilië is het tappen van een stapeltje Reals toch een activiteit die aanmerkelijk meer tijd vergt. Bij de bank naar binnen, waar een zwaar bewaakte man van het ME-type duidelijk aanwezig is. Je bent hier niet alleen, want er staan nog 100 man voor je. Wij als westerling denken dan dat dit niet zo lang kan duren, in de muur zitten tenslotte wel 10 of 12 machines stevig verankerd ingebouwd. Foutje!!!!!!. Neem maar een krukje mee. Die Braziliaantjes kunnen namelijk ook hun bankzaken via die machine regelen. Bankafschriftje uitprinten, je huur, gas en licht betalen en wat al niet meer. Je bent vanzelfsprekend geneigd de kortste rij te kiezen. Weer FOUT !!. Als er mensen bezig zijn is het niet gezegd dat die machine ook nog een stapeltje Reaaltjes voor je heeft. Dus eerst kijken bij welke machine er daadwerkelijk geld uitgehaald wordt en daar dus aansluiten. Nu dat deed ons equipe, bestaande uit vier Duitse en NL vakantievierders. Wederom FOUT !!. Die machine kan na één transactie plots leeg zijn en de resterende pashouders kunnen dus opnieuw aansluiten bij een nadere automaat. Trots de stickers van Visa, Maestro en American Express(Amex) betekent trouwens niet dat dit klopt met de praktijk. Amex geeft vaak problemen, ofwel geen geld. Onze buurtjes moeten ca. € 1.400 afrekenen bij hun pousada (B&B huis), maar ook daar is pinnen niet mogelijkheid. Graag handje contantje (geen administratie gewenst). Een toko waar men een leuke boterham mee verdiend betaalt hier maar een paar honderd euri belasting per jaar. Pinnen bij de benzinepomp is ook apart. Er staan diverse pinapparaten, want elke bank heeft hier blijkbaar zijn eigen apparaat. Het tanken is ouderwets, dus bedient, maar maak hier niet de fout dat je zegt “completa” want dat nemen ze wel erg letterlijk. De eerste 50 liter lopen er vrolijk in, maar vol is pas vol als er geen druppel meer bij kan, dus die laatste druppel kost een eeuwigheid. Gewoon 50 ltr. bestellen als je zeker weet dat die erin gaan. Ook heb je hier fietsende TomToms. Je rijdt de stad in en aan het kenteken kan men zien dat je buitenpoorter bent. Direct fiets er een mannetje naast je portier die vraagt waar je heen wil en deze wijst je de weg. Geen angst dat hij je niet bij kan houden want het gaat in Valenca niet snel door de drukte. Brazilianen hebben niets met snelheidlimieten. Je rijdt 80 waar 40 mag. Ook daar is een praktische oplossing voor gevonden. Snelheidsdrempels. Niet van die kinderachtige hobbeltjes zoals we die in NL kennen, maar echte half pipes die je lanceren als je er met 25 km/u overheen gaat. Verlaagde auto’s of van die kekke platte bandjes zie je hier dus niet. Import auto’s zijn hier ook bijna niet, de invoerrechten bedragen 103 %, dus die BMW wordt hier wel erg prijzig. Dat geld niet alleen voor auto’s maar voor bijna alles. Brazilië is een mooi land, prachtige natuur, een mooie oceaan, lekker eten, heerlijk tropisch weer dat het zwembad eigenlijk te warm maakt. Nadeel vindt ik dat er in de plaatsen waar wij waren bijna niemand Engels spreekt. Dus eerst even Portugees of beter Braziliaans leren voordat je op reis gaat. Hoorde dat het behoorlijk koud is bij jullie, dus wij genieten nog even van de koele airco die ’s nachts op 26 graden staat.

• 07 Februari 2012 - 20:02

Eva:

Begon me net af te vragen hoe het met julie ging, maar zo te horen prima :-)
    Bij de pin automaat dus met zn 4en komen en allemaal een andere rij kiezen lijkt me de beste oplossing, en gewoon niet te veel uitgeven, hoef je ook niet zo vaak bij te pinnen :-)

• 08 Februari 2012 - 18:33

Didi:

Zitten niet ver bij jullie vandaan...........althans de landen grenzen aan elkaar. Wij vermaken ons al een dikke week met Geert en Ria in Suriname.........genieten ook van het tropische weer, heerlijk die warmte! Drempels kennen ze hier ook, liggen gewoon op de snelweg en werkt erg goed, je laat het wel uit je hoofd om daar met een flinke snelheid overheen te rijden. Geniet er nog even van dat doen wij ook. Groetjes van ons

• 12 Februari 2012 - 14:05

Swinda:

Leuk om te horen dat het goed gaat met jullie (buiten alle andere obstakels). Nu weten we zeker dat we niet overal dezelfde luxe tegenkomt. Geniet maar lekker, wanneer zijn jullie weer thuis.

Mvg

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

2013. De dooi afwachten in Thailand.

Een Taiwannese vliegmaatschappij bracht ons naar Bangkok. Ging keurig, hij wist het vliegveld probleemloos te vinden. Dat was natuurlijk wel mazzel hebben, want de captain zijn engels was dusdanig slecht dat hij nooit de weg had kunnen vragen onderweg. Zijn maatschappij was verder wel van het type "wij denken voor u". Naast 5 cm extra beenruimte, kregen we twee dagen voor vertrek ook nog een email, zodat we de reis niet zouden vergeten. Zelfs het type stopcontact in Thailand werd aangegeven. Heel slim van die Aziaten. Service die niets kost is de beste service. Twee jaar niet in Thailand geweest en is er iets veranderd in Bangkok ? Ehhhh, ja, zeker op straat, Een nieuw soort toerist is opgestaan en zij komen met velen, die Chinezen. Is natuurlijk vlakbij naast de deur. Enne ja, de Duitsers maken het straatbeeld ook mooier. Ik bedoel niet de Lothars en Heinrichs, maar een specieke groep uit Beieren met de naam BMW en Mercedes Benz. Niet die kleine 3-tjes of A/tjes, maar de limo´s. Op het vliegveld stonden een stuk of 30 zilverkleurige 730D´s te wachten op klandizie. Als je een Toyota taxi wilt dan even de trap af naar het goedkopere lower terminal dek. Als dit in andere Aziatische landen ook zo is, dan is dividend verzekerd, lijkt mij. Thailand één van de snelst groeiende economieèn van het afgelopen jaar. Op straat dus duidelijk te zien aan het wagenpark. Nee natuurlijk niet elke Thai zit in de lift van welvaart, maar het begin is duidelijk zichtbaar. Ook aan de prijzen, het wordt wat duurder allemaal. Bangkok met 12 miljoen inwoners is wat druk, dus morgen gaan we naar een leuk eilandje. 6,5 uur reizen in een luxe touringcar voor omgerekend 16 euro. Ehhhh, dat is dan wel inclusief het kaartje voor de veerboot. Europa, let op! De Aziaten komen er aan over niet al te lange tijd.