Smeltkroesje Koh Chang - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Smeltkroesje Koh Chang - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Smeltkroesje Koh Chang

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

04 Maart 2013 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Uit een land van polders en files komend ben je toch geneigd om hetgeen je ziet te zien door Nederlandse ogen. Ik probeer het steeds te voorkomen, maar je kan het eigenlijk niet anders omdat dit juist je kaders zijn waarmee je gaat vergelijken. Telkens weer vind ik Thailand prachtig om de regelgeving. In NL wordt alles vanuit een rampscenario beleeft en de regelgeving is dus dienovereenkomstig. Hier is het zoveel eenvoudiger. Het scheidingsmuurtje tussen kinderbad en zwembad is een prettig plekje om een biertje te drinken in ons resort. Geen doemdenkers met scenario’s “als het flesje breekt”, nee gewoon proost en gezelligheid in de pool met een pot bier. ’s Avond worden we hier regelmatig “verrast” door een paar jongetjes van een jaar of 10 die een fire-show geven op straat. Stokjes met brandende einden waarmee wordt gejongleerd. Thais Jantje van 10 kan ook al vuurspugen. Zijn shirtje is al nat van benzine van de vorige voorstelling dus het wordt extra spannend of het wel goed gaat. De laatste voorstelling eindigde in een sprintje naar de waterkraan in de wc. Ja, kan tenslotte gebeuren, vriendje ging desalniettemin door met de collecte. Oh ja en we hebben hier ook nog een ander fenomeen, de kakkerlak. Deze kleine ondernemer zie je regelmatig. Niet doodtrappen, geen eitjes aan je schoeisel, gewoon verder laten kakkerlakken of moet ik lakken zeggen. Onze Pools/NL ogen zien ze zelden, maar de Duitse vakantievierders hebben daar duidelijk een andere mening over. Duitsers kopen bijna dwangmatig spuitbussen met chemicaliën om deze boys te verdrijven. Dit gaat met een Grundlichkeit die wij niet begrijpen. Je verlaat je kamer en sluit snel de deur, daarna bespuit je alle kieren van de deur en je opent de deur nog snel om de bus met het kostbare bestrijdingsmiddel weer binnen te zetten. Verbaasd spreekt ik daar Duitsers op aan (3 maal deze vakantie) en telkens krijg is vreselijke verhalen over amoureuze kakkerlakken op Duitse kopjes. Vanavond het summum bij onze Oosterburen. Ze hadden een kakkerlak gevangen in een omgekeerd glas, maar helaas ze kunnen het niet bewijzen aan ons. Die kakkerlak heeft zich blijkbaar uit het glas gewerkt. Onze Oosterburen zijn in het algemeen heel vriendelijk en gezellig, maar voor mij komen ze toch moeilijk van hun Vernietigung-imago af als je ze hier ziet met het fenomeen kakkerlakje. Sorry Angela, c’est la vie en Thailande. Deze Duisters hebben het overigens regelmatig over “Quadratkopfe”. Met deze kwadraathoofden bedoelen ze Russen die over het algemeen een vrij vierkante snuit hebben, niet vriendelijk overkomen en bijzonder zuinig zijn met fooi. Hetgeen niet wegneemt dat restaurants naast de gewone menukaart ook de Matruska-kaart hebben voor onze Sovjets. Onze buurman is een architect uit de Ukraine, heeft een huurauto gehuurd en nodigde ons uit om samen te gaan eten in een dorpje verderop. Hebben op de achterbank doodsangsten uitgestaan, roetdonker smal weggetje, de vis was tijdens de maaltijd goed weggespoeld met Martini. Hij vertelde nog dat hij het eigen risico niet had afgekocht omdat hij zo’n goed chauffeur was. De Thai hebben een wat bijzondere manier van verkeersregels. Als je een stad of dorp in rijdt is het geen 70-50 of 30 km, maar slechts een bordje met Reduce Speed. Het moet dus wel iets langzamer, maar niet te fanatiek. Onze buurman kan zich hier blijkbaar goed in vinden.

• 04 Maart 2013 - 12:49

Jaap Kastermans:

Zo te lezen hebben jullie het aardig naar het zin.

Hier beginnen de temparaturen ook al aangenamer te voelen.

Groeten uit Holland

Jaap

• 06 Maart 2013 - 13:22

ANNe :

Dat wordt ook hoog tijd, want we komen bijna weer thuis !