veerboten en zo............... - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu veerboten en zo............... - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

veerboten en zo...............

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

23 Januari 2013 | Thailand, Ko Chang

Als veerbootman neem ik de collega in het buitenland natuurlijk even onder de loep. Kunnen we er nog iets van opsteken. Wat doet de collega anders en meer van die vragen. In Bangkok met de snelle boten langs bijna alle steigers geweest en eerlijk is eerlijk, dat kunnen ze veel sneller als wij. Vast, afstappen, opstappen en vertek in 30-40 seconden. Het is een formidabele tijd, maar net als met wielrennen hebben wij regels, zoals arbo, scheepvaartinspectie en weet ik hoeveel andere regels maken dit in Europa onmogeijk. Hetgeen niet wegneemt dat enkele westerlingen stiekem stonden te lachen, toen vier Thaise dames op de terugreis van een dagje shoppen in Bangkok aan boord hun aankopen gingen passen. Die dag waren de BH's waarschijnlijk in de aanbieding geweest en de dames hielpen elkaar om het bewuste kledingstuk over de kleding die zij droegen aan de trekken. Eén dame was wat corpulenter, maar ook zij wilde ze allemaal passen. Ik hoorde een toerist tegen een ander zeggen "Today I make you special prize".
Lekker chillen op Ko Chang, dat betekend dus weer een veerboot. Dit is een rederij waar ik een beetje verdrietig van wordt, een stuk of 6 boten waar je niet vrolijk van wordt. De verhouding zwemvesten-passagiers ligt rond de 1 op 3. Dus bij zinken heb je zekeraanspraak met anderen. Onze boot werd omgeven dooreen grote olievlek, het geen waarschijnlijk het gevolg was van een lekke schroefasafdichting. Gelukkig lagen we aan hogerwal, dus de olie waaide wel weg naar zee. De beste boten van de vloot zijn twee oude dames uit Noorwegen, bouwjaar 1956 of zo en een plaatselijke hollander wist te melden, dat dit veruit de beste waren, de andere barrels waren vaak kapot. Eén vaart er zelfs op gas. Elke reis wordt er eerst 1200 ltr.gas aan boord gereden door een heftruk. Deze flessencontainer wordt eenvoudig op het autodek gezet en ernaastgaan wij parkeren. Dit is overigens niet zo ver van het " passenger smoking area" . Ko Chang al moet ik de volgende keer op de gasflessen gaan zitten om mee te mogen varen. Ik zal er als een Baron van Munchenhausen op plaats nemen. Er zijn platsen die het risico waard zijn. Koh Chang, mijn eilandje onder de zon.

• 23 Januari 2013 - 14:13

Jan Skuum:

Wat kost zo'n eilandje daar?

• 24 Januari 2013 - 11:10

ANNe :

Mooie plekjes zijn duur. 1600 M2 onbebouwd met zicht op aankomende veerboten, dus aan het water kost 40 mlj. bath, dat is € 1.000.000. Niet voor de Thaise poes dus.
    Ter info, Thaise eozen zijn erg verlegen, net als ik......

• 24 Januari 2013 - 20:06

Emmy:

Ik zou me niet echt veilig voelen op zo,n veerboot. Hoop dat je goed weer hebt als je weer naar vaste land gaat. Veel plezier daar

• 29 Januari 2013 - 09:34

Floor Kersten:

het gaat dus daar goed en uiteraard mooi weer. dat van die slechte bootjes verbaast mij geenszins, leuk verhaal. vandaag staat er een stukje in de krant over de klokken. "aannemer" harry de groot (atelier le grand) is een tegenactie begonnen en zal zich ongetwijfeld melden op de hoorzitting.

veel plezier,

gr