Een trein in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Een trein in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Een trein in Thailand

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

24 Januari 2011 | Thailand, Bangkok

De kop is eraf, Bangkok verwelkomde ons weer met de gebruikelijke temperatuur. Air China gaf geen groter probleem als dat het wastafelkraantje niet meer dicht wilde en we dus zonder water kwamen . “Solly we apolelesize fol die unconviniancé”.
Toch verandert de toeristenstroom een beetje, ondanks 15 geopende loketten bij de immigration moesten we toch een tijdje op ons beurt wachten. Op straat zie je dit ook. De gebruikelijke echt witte velletjes kwamen altijd uit Engeland en Ierland, maar dat is veranderd. Nu hebben de witte velletjes een Aziatisch koppie. Ja de Chinezen zijn al hier. Een paar jaar geleden zagen we dit al in Laos, maar de trent zet door en nu niet meer in grote groepen achter zo’n gids met een vlaggetje aan een stokje. Nee, Chinese jeugd aan het backpacken op Kohsan Road, net als al die andere avonturiers. Nog een paar jaar en wij krijgen ze ook in ons land over de vloer. Moeten we op anticiperen lijkt me. Ze lusten graag kip met lijst, maar dragen ook Birkenstock dus heel flexibel volkje dus.
Vandaag een uitstapje met de trein gemaakt, uurtje heen en uurtje terug voor 10 bath, dat is 25 euricentjes. Een leuk tochtje naar Maha Chai, de trein rijdt dus letterlijk door de markt, tussen palmen en was een leuk tochtje. In de trein wordt je kaartje ouderwets geknipt door een soort generaal van de luchtmacht, prachtig uniform met wel vier sterren en een enorme pet. Ja, met zulke prijzen kan je de kaartcontrole ook niet aan de eerste de beste overlaten. Dat hebben ze echter weer wel gedaan met het aanleggen van de rails. Dat moet onbetwist zijn gebeurd zonder waterpas of zo. Dan licht de linker rail lager, dan weer de rechter, dus zeeziekte pillen zijn te adviseren en de open overstap tussen de wagons is tricky met slechts één kettinkje net boven de knie op te voorkomen dat je de trein aan de onderkant mag bekijken. Ook moet je je niet uitrekken als je in het gangpad staat. De ventilatoren draaien snijklaar voor je vingers door het ontbreken van beschermingsroosters. Ja, die roestvrijstalen treinen, voor minder doen ze het niet, hoeven ze dus nooit te schilderen. Van binnen houdt het niet over, die bijtringen aan die leren riempjes zijn waarschijnlijk te hoog opgehangen volgens de Thaise Arbo-regels, verder zijn de Thai heel netjes in de trein, de jeugd staat direct op voor ouderen en je wordt niet gestoord door bellende medepassagiers. Niemand belt in de trein, maar dat is uit praktische overwegingen, want de drie diesels onder de trein produceren zo’n kabaal dat een gesprek voeren absoluut onmogelijk is. En de machinist is verslaafd aan de luchthoorn. Elke 5 á 8 seconden geeft hij een signaal. Nee niet zo’n stootje op de hoorn, maar echt even vasthouden zodat iedereen weet dat je er bent. Bij elke overweg staat een man met groene vlag te zwaaien nadat hij een hekje de straat heeft opgereden. Een geruisloos hekje op vier rubberbandjes, dat wel weer. Bij ons licht er een pad direct naast de rail, maar dat is verboden toegang. In Thailand is dat een pad voor iedereen. In Maha Chai, een visserplaatsje aan een riviermonding was het juist hoogwater toen we uitstapten. Echt hoogwater dus, de straat stond ca. 30 cm onderwater, maar de markt ging gewoon door. Alles en iedereen stond in het zeewater zijn handel te kopen en verkopen. Er werden wel veel laarzen te koop aangeboden. Bij de waterkant was een grote betonnen parkeerplaats met een muurtje erom om het water buiten te houden. Alle scheurtjes in het beton borrelden spontaan en het was dus een kwestie van op tijd wegwezen. Wij waren hier de enige Falang (betekend Neus en de v erzamelnaam voor westerling) zo’n beetje dus echt even naast het toeristische straatje. Kan dit uitstapje aanbevelen als je in Bangkok bent, even de stad uit, even door de Vinex wijken, even tussen de palmpjes en de markt door, kortom Thailand vanuit een rijdende boemeltreintje op enkel hobbelig spoor gezien.

• 24 Januari 2011 - 15:08

Eva:

Fijn dat jullie er zijn, en wat een lieve foto met Kiki! Hhaa, toch wel trots he, op je kleindochter :-)

• 24 Januari 2011 - 15:57

Diana:

2des!!

leuk hoor dat hobbelen buiten de standaard weggetjes!

Kus van kind

• 24 Januari 2011 - 17:01

Trudie:

je bent wel weer knap aan het schrijven over 1 dagtochtje. Maar goed dat je niet voor lonelyplanet schrijft, zou wat dit boekje worden.

Groetjes zus.

• 02 Februari 2011 - 08:58

Neeltje:

He Opa.....
    JA dat is even wennen ,maar ja dat komt er van ,als je zo een foto post.
    En ik snap het hoor ,want het is zo leuk die kleine Kiki.
    Dus ga lekker verder reizen en hou alles goed in de gaten (vooral die chinezen!)regeren is vooruit zien.JIj ziet de Bep natuurlijk al rond varen met dat volkje...
    Fijne tijd nog dag dag,

Verslag uit: Thailand, Bangkok

2013. De dooi afwachten in Thailand.

Een Taiwannese vliegmaatschappij bracht ons naar Bangkok. Ging keurig, hij wist het vliegveld probleemloos te vinden. Dat was natuurlijk wel mazzel hebben, want de captain zijn engels was dusdanig slecht dat hij nooit de weg had kunnen vragen onderweg. Zijn maatschappij was verder wel van het type "wij denken voor u". Naast 5 cm extra beenruimte, kregen we twee dagen voor vertrek ook nog een email, zodat we de reis niet zouden vergeten. Zelfs het type stopcontact in Thailand werd aangegeven. Heel slim van die Aziaten. Service die niets kost is de beste service. Twee jaar niet in Thailand geweest en is er iets veranderd in Bangkok ? Ehhhh, ja, zeker op straat, Een nieuw soort toerist is opgestaan en zij komen met velen, die Chinezen. Is natuurlijk vlakbij naast de deur. Enne ja, de Duitsers maken het straatbeeld ook mooier. Ik bedoel niet de Lothars en Heinrichs, maar een specieke groep uit Beieren met de naam BMW en Mercedes Benz. Niet die kleine 3-tjes of A/tjes, maar de limo´s. Op het vliegveld stonden een stuk of 30 zilverkleurige 730D´s te wachten op klandizie. Als je een Toyota taxi wilt dan even de trap af naar het goedkopere lower terminal dek. Als dit in andere Aziatische landen ook zo is, dan is dividend verzekerd, lijkt mij. Thailand één van de snelst groeiende economieèn van het afgelopen jaar. Op straat dus duidelijk te zien aan het wagenpark. Nee natuurlijk niet elke Thai zit in de lift van welvaart, maar het begin is duidelijk zichtbaar. Ook aan de prijzen, het wordt wat duurder allemaal. Bangkok met 12 miljoen inwoners is wat druk, dus morgen gaan we naar een leuk eilandje. 6,5 uur reizen in een luxe touringcar voor omgerekend 16 euro. Ehhhh, dat is dan wel inclusief het kaartje voor de veerboot. Europa, let op! De Aziaten komen er aan over niet al te lange tijd.