Super Bling Bling tempel - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Super Bling Bling tempel - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Super Bling Bling tempel

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

19 Februari 2014 | Thailand, Chiang Rai

Na de werkgelegenheid van chimpansees, de acties van een sergeant nu dan even serieus verslag doen van een tempel in aanbouw. Bij ons worden kerken gesloten en omgebouwd tot winkel of woning, maar hier worden nog steeds nieuwe tempels gebouwd.
Gisteren zijn wij verhuisd van zuidwest Thailand naar noordoost Thailand. 5 uurtjes bus, uurtje taxi naar de luchthaven en in anderhalf uur bracht een aluminium vogel van NokAir ons naar Chiang Rai. Een van de high lights in Chiang Rai is de witte tempel. Een Tuktuk bracht ons erheen en eerlijk is eerlijk zo’n tempel heb ik nog nooit gezien. Helemaal wit en alles op, aan en rond de tempel is ingelegd met stukjes spiegelglas. Toppunt van Bling-bling dus, maar heel erg mooi.
Je weet niet wat je ziet in het zonlicht. Het schijnt dat deze tempel door een zeer rijke familie is/wordt neergezet en is nog steeds niet helemaal af. Binnen liggen de schilders nog volop decoraties aan te brengen op de wanden.
Ik heb al heel wat tempels in Thailand gezien en ik pleeg dan ook te zeggen dat het allemaal het zelfde is en het ex- en interieur ongeveer gelijk is.
In deze witte tempel dus mooi niet. Achterin een groot beeld, niets bijzonders dus, maar toen ik de wanden naast de ingangsdeur bekeek was ik toch zeer verbaasd. Het was een potpourri van afbeeldingen. Bekende figuren als Elvis Presley, Michael Jackson , Superman tussen afbeeldingen van raketten, granaten en diverse sience-fiction afbeeldingen in verwoestende acties .
Ook de Twin Towers staan er prominent op afgebeeld. Het eerste vliegtuig is al binnen en nummer twee is bijna op zijn bestemming in de andere toren. Ook de menselijke behoefte aan benzine werd afgebeeld door hoofden met open mond wachtend op druppels benzine uit het pistool dat wij van de benzinepomp kennen. Kortom alle menselijke eigenaardigheden van vernietiging, verafgoding, verslaving zijn er op die wand afgebeeld. Vreemd om te zien.
De zijwanden zijn weer in een geheel ander stijl beschilderd. Daarop staan blije figuren en dieren met hun blik richting het Boedistische beeld dat achterin staat. Ook daarin een nuance tussen de voorste en de achterste afbeeldingen.
Naar ik aanneem vanuit Boedistische optiek een sluitend verhaal.
Hetgeen niet wegneemt dat ook hier een ongekende verering plaatsvindt, nml. de koning.

• 20 Februari 2014 - 08:06

Jaap:

Mooi "bouw stuk".

Veel plezier nog daar.

• 21 Februari 2014 - 22:17

Jack Glas:

Wij zijn ook in Chang rai geweest met Nokair.
    Prachtige belevenis.
    In Laos drank met cobra erin gekocht.
    Enfin ik spreek je wel als je weer thuis bent.
    Vr. gr.
    Jack