Kokosnoten plukken - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Kokosnoten plukken - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Kokosnoten plukken

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

06 Februari 2014 | Thailand, Chumphon

Onderweg naar de masseuse keek ik verbaasd naar een pick-up truckje dat half geladen was met kokosnoten. Aan de buitenkant van de tralies rond de laadbak hingen drie chimpansees lekker relaxed hun armen te stretchen. Ik vond het een vreemde manier om je “huisdieren” uit te laten, maar na de olifanten die aan de bak moeten voor hun dagelijkse bordje brinta, heb ik nu dus chimps gezien die de kost moeten verdienen. De chauffeur en zijn twee maatjes namen ieder een lijn die aan de halsband zat ter hand en voila direct gingen de boys mee naar een paar hoge kokospalmen en direct ging het naar boven. Een van de mannen had de lijn in de knoop zitten en dat scheen wel meer te gebeuren want de chimp hield goed in de gaten of er nog voldoende loos in de lijn zat. Keuring wachtte hij halverwege de boom tot de lijn weer een paar meter loos kreeg. Boven in de boom gekomen was het aanpakken geblazen, want in een mum van tijd viel er uit elke boom een fiks aantal noten. Nu zien kokosnoten er heel anders uit dan die bij Appie Heijn. Dat zijn al geschilde. Aan de boom zit er nog een dikke schil om, die het formaat bijna tot voetbal vergroot. Dat er jaarlijks doden vallen door vallende kokosnoten betwijfel ik niet want de successen van de chimps kwamen met een fikse dreun op de grond terecht. Toen de klimmers weer beneden waren, gingen ze weer snel in hun relaxhouding buiten aan de pick-up hangen en de noten werden door de mannen ingeladen. En op ging het naar de volgende rij bomen.
Bij de massagesalon nog een surprise. De Thaise aan de receptie vroeg waar ik vandaan kwam. Soms geef ik het melige antwoord “Legoland” waarop dan “ah, ah, nice” wordt geantwoord, maar hier was ik dus gewoon een Hollander en wat kreeg ik te horen? De masseuse woonde 25 jaar in Oudewetering en sprak perfect Nederlands. Kijk dat verwacht je niet in een provinciestadje in Thailand. Ik heb ze beloond met een half uurtje extra kneden. Tegen meerprijs uiteraard.