MSG. Eet smakelijk in Thailand - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu MSG. Eet smakelijk in Thailand - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

MSG. Eet smakelijk in Thailand

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

03 Februari 2017 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

MSG, ofwel monosodiumglutamaat, een “smaakversterker” die bij ons ook wel E621 heet is hier in Thailand populair in vele keukens. Wanneer je MSG voeding even googelt dan lees je al snel dat dit weliswaar niet verboden is in de westerse keuken, maar dat het slechts gebruikt wordt in sauzen in poedervorm (Knorr etc.), in de gekruide Lays chips waarvan de meesten van ons toch dagelijks geen bergen eten. Van een beetje ongezond blijven we heus wel gezond. De Amerikaanse Food en Drug Administratie schat het gemiddelde gebruik op 0,55 gram per dag. Kan het gebruik schade veroorzaken? Ach dat valt wel mee, hoofdpijn, hersenschade, depressie, overgewicht, oogschade en jawel natuurlijk kanker. Ja, waar krijg je tegenwoordig geen kanker van. Hier in Thailand is het gebruik toch even wat anders. Bijna ieder zichzelf respecterende huisvrouw en kant-en-klare cheapfood verkoper gebruikt het toch duidelijk in andere volumes. Je koopt het MSG hier in grootverpakking en alsof het zout op de aardappels is gaat het in fikse hoeveelheden in de pan. Met volumes die niets van doen hebben met genoemde 0,55 gram per dag. Nee, een fikse strooihand maakt het allemaal nog lekkerder en de klant zal dus morgen wel terugkomen voor weer zo’n lekkere hap eten. Ik heb al eens melding gemaakt van de overgewichtige Thai, waarvan ik de 7-Eleven cultuur de schuld gaf, maar MSG moet ook als schuldige aangewezen worden. Van lekker eten eet je tenslotte meer en dan krijg je nog meer van dit spul binnen. De cirkel is bijna rond. Hersenschade kan het ook veroorzaken, dus zij zullen er niet zo over nadenken of het even nalezen op internet. Zeker niet indien de oogschade ook al om de hoek kijkt of indien de hoofdpijn je depressief maakt. Niet nadenken en nog maar een bakje lekker eten bestellen want dat maakt je blij.
Ik ben geen medicus, dus ik weet er niet veel van, maar volgens mij gaan ze hier toch duidelijk te veel met de losse pols de maaltijd “smaakversterken”.
Staan er veel obese-Thai, brildragende Thai of duidelijk depressieve-Thai bij een real Thai foodcounter dan misschien toch maar beter doorlopen. Eet smakelijk en blijf vooral vrolijk.