How cute…….kinderarbeid. - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu How cute…….kinderarbeid. - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

How cute…….kinderarbeid.

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

15 Februari 2020 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Mijn kleinkinderen moeten soms ook een handje uitsteken in het huishouden. De afwasmachine uitruimen en hun eigen rommel opruimen in huis. Daar blijft het wel zo’n beetje bij geloof ik.
Hier in Thailand hebben we vlakbij het hotel een slimme ondernemende familie die een “restaurantje” runnen. Eigenlijk is het een bedrijfsruimte met een golfplaten dak van de straat gescheiden door een muur met een ruime schuifdeur. ’s Avonds parkeert vader er zijn auto en moeder haar scooter. Aan de rechterkant is een provisorische keuken ingericht met kooktoestellen op flessengas. Links de koelkasten gevuld met bier, cola en water. Ook staat hier het tafeltje met schone glazen en daarop heeft dochter een plekje om haar huiswerk voor school te maken. Op de stoep acht tafeltjes voor de hongerige gasten.
Wij komen hier al een jaar of vier omdat bij deze vader en moeder de lekkerste gerechten worden bereid. Pa en ma drink bezig en dochter achter haar huiswerk. Ze is nu 11 jaar en toen ze acht was deed ze al allerlei hand en spandiensten voor de zaak. Een asbak brengen, een glas of een flesje drinken. Gewoon pennetje neer en even op en neer om het de klant naar het zin te maken.
Nu is ze eigenlijk al een ervaren serveerster. Soms all in pyjama komt ze langs om de bestelling op te nemen, de drankjes en het bestek te brengen. Alleen de warme gerechten zet moeder nog zelf op tafel. Haar Engels is inmiddels ook duidelijk beter dan van leeftijdgenoten dus het regent complimenten. Het is echt zo’n slank Thais meisje die daar dan ook lief om lacht. Ook is moeder erachter gekomen dat het etuitje waar het wisselgeld tussen zit beter door dochter naar de tafel teruggebracht kan worden. Veel klanten vinden haar “so cute” dat er meer tipgeld dan gebruikelijk in het etuitje blijft wanneer dochter dit brengt en lieftallig “thnk you” zegt.
Toeristen op vakantie vinden kinderarbeid blijkbaar heel leuk……………………………….

• 15 Februari 2020 - 10:42

Eva:

Misschien moet ik Jaantje ook maar eens aan het werk zetten :-)