Uniformen - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Uniformen - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Uniformen

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

16 Februari 2015 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Thailand is een democratie, die gecontroleerd wordt door het leger. Hoeveel democratie er dan nog in het beleid zit is natuurlijk de vraag. Toch hoor je hier ook dat dit het beste voor Thailand is. De uniformpjes hebben dus de touwtjes in handen en dan moet je ook mooie uniformpjes hebben om trots in te kunnen rondstappen. Ik heb een aantal jaren geleden al eens de sexy outfit van een politieagent beschreven. De Thai vinden het blijkbaar prachtig. Wij zitten hier vlakbij luchtmachtbasis WING 5, waar heel soms een F5 land, maar wij hebben hem de afgelopen maand nog niet gehoord.
De golfbaan op de luchtmachtbasis ligt er keurig bij en het WING 5 personeel eet ook graag eens buiten de deur. Het restaurant van ons hotel en een zaak iets verderop zijn populair.
De meesten komen car poolend met flinke suv’s en ze willen tenslotte wel zeker zijn van een parkeerplaats bij de deur. Daarvoor worden 2 MP’s een uurtje vooruit gestuurd, die met oranje pionnen de parkeerstrook reserveren. De officieren arriveren en het pionnetje wordt snel verplaatst.
De MP’s blijven buiten wachten en zullen ongetwijfeld in actie komen bij onraad.
Je ziet dat de organisatiegraad van het Thaise leger behoorlijk professioneel is.
Onder ons hotel hebben we een mooi koffiezaakje, waar ik mijn dagelijkse cafeïneshot neem in de vorm van een cappuccino. Ook in deze toko komen we mooie beige uniformen tegen.
Vandaag kwamen ze met z’n vijven voor de iced koffie. Jonge dames, allen keurig in uniform, t.w. strak beige rokje en een beige uniform shirt. Het geheel opgeleukt met epauletten. Nee, geen kaal streepje …… (op de schouder bedoel ik) ….. de slechts bedeelde zou op de koopvaardij eerste stuurman zijn geweest , maar op de linker borst (sorry, borstje) prijkt nog een kleurig extra mozaïek, hetgeen suggereert dat zij al heel wat gepresteerd hebben. Dit zijn dames uit het onderwijs, dus de jufjes die voor de klas staan. Meestal is zo’n clubje dames duidelijk aanwezig, maar hier werd geen woord gesproken. Druk, druk, druk met hun smartphones want deze zaak heeft natuurlijk ook WIFI.
Dat de Thai uniformen wel mooi vinden zagen wij ook toen een service club in ons hotel neerstreek. Ja, de Rotary kwam een feestje vieren. In de hal werd een meldpost ingericht en vanaf de vroege middag bemand door twee dames, je raadt het al, in uniform. De Rotary heren en dames kwamen met een puike selectie uit het duurdere segment voorrijden. Allen keurig gekleed in een Rotary-uniform, met opdruk welke Rotary sectie het betrof.
Na aankomst verscheen al snel de whisky als aperitief op tafel, de stropdas ging losser en velen besloten te blijven slapen, wat betreft BOB heel verstandig was. Na 24 uur waren ze weer uitgecheckt en leek ons hotel zonder al die uniformen een sterretje minder waard.
En dan herinner ik mij het bericht dat militairen in Nederland is geadviseerd in burgerkleding te reizen.
Dat ga ik een Thai niet uitleggen……………

• 16 Februari 2015 - 10:42

Zus:

Vandaar dat je nog een kapiteinsuniform hebt…..

Verslag uit: Thailand, Prachuap Khiri Khan

Bij Bangkok links af en naar beneden...

De Boeing 777 (van EVA AIR, een Chinese maatschappij uit Taipeh) stond zondagavond te glimmen bij de gate en alle passagiers werden in staat gesteld om de neus van deze vogel te bekijken. Het zou toch niet in je opkomen om dat zelfde te doen als je met bus of trein reist. Ruim een halfuur voor de trein gaan zitten en dan pas instappen. Na een tijdje bleek dat EVA ook staat voor: Ernstige Vertraging Aanwezig. Rond instaptijd een korte mededeling dat er een technisch probleempje was met de boordlichten. Nou ja, dat kan op een schip ook gebeuren. Nieuw lampje of zekering en het probleem is snel verholpen. Maar we gaan vliegen en niet varen, dus er werd ons gezegd dat men alles in het werk stelde om even een onderdeeltje te halen bij leverancier of bij de concurrent (KLM werd zelfs genoemd want die moeten toch wel lampjes hebben op Schiphol. Helaas het was weekend.
Drie uur na gepland vertrek , het was inmiddels maandag 01.00 u. werd de handdoek in de ring gegooid. Alle ca. 300 passagiers konden naar een hotel op kosten van EVA (Een Vermogen Aftikken).
’s Morgens kregen we te horen dat we om 15.00 zouden vertrekken, dus de volle busjes gingen nu in omgekeerde richting. Bij het opnieuw inchecken hadden wij geluk. Een EVA (Een Verrassend Alternatief) medewerkster bood ons een business class up grade aan. Zo zie je maar dat boordlichten voordelen hebben.
Maar OMG. De Nederlandse Luchtvaarinspectie ging die kist eens even inspecteren. Allemaal mannetjes met gele jassen gingen dus een soort port state controll uitvoeren voor vliegtuigen. En ja dat zijn dus heel wat A4-tjes met heel veel X en V-tjes. Je snapt het al .
Even vooruit calculerend zou dat tot ca. 16.15 u. duren, want dan gaan de inspecteurs niet meer naar een nieuwe klus en toch bijtijds thuis.......
Om 16.30 u. konden wij dus plaatsnemen in onze luxe fauteuils met wel 10 knopjes om de ideale instelling te regelen. Een schilderij aan de wand, met hoe kan het ook anders een lotus erop en laat de champagne maar doorkomen. Om 16.45 de lucht in, bijna 19 uur later als gepland. De Chinese Eva stewardess (Een Vriendelijke Assistent) was een plaatje en bij elke passagier werd de menukaart doorgenomen, terwijl de schat op haar knietjes naast je in het gangpad ging zitten. Face to face dus, niet dat van bovenaf benaderd worden. Tja, ik ga daar in de toekomst toch wat meer op letten als ik iets te eten ga bestellen. Heet dit niet “once business class now spoilt forever”.