Verschil mag er zijn - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu Verschil mag er zijn - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van aNNe - WaarBenJij.nu

Verschil mag er zijn

Door: aNNe

Blijf op de hoogte en volg aNNe

14 Februari 2014 | Thailand, Chumphon

Verschil mag er zijn is een bekende uitspraak. Wel in Thailand is er zeker verschil tussen van alles en nog wat. Aan de baai waar we nu zitten heb je aan de noord- en zuidzijde een rots van een 100 mtr. hoogte. De noordelijke heeft als muts een tempel, die per trap bereikbaar is. Vorig jaar heb ik bestijging door Ola beschreven. Ze had een bezem bij zich om de makakken van het lijf te houden. Makakken zijn uiterst onplezierige apen, die heel onvriendelijk zijn, maar het is ook een brutale aap.
Midden op het kruispunt zitten ze iets op te peuzelen dat “van de vrachtwagen is gevallen”. Nu kan je met de auto aankomen rijden, maar zij gaan geen stap opzij. Er langs fietsen is niet iets dat je met plezier doet.
De andere rots heeft ook apen, maar dat is een ander merk. Brilapen. Leuk om te zien met om de ogen een witte rand, alsof ze een bril dragen en ze hebben een lange staart. In vergelijk met de makakken zijn het schatjes. Niet agressief naar de mens, maar ook zeker niet naar elkaar. We hadden wat maïskolfjes en pinda’s meegenomen en binnen de kortste keren zitten ze op je schouder en hebben hun hand uitgestoken voor een versnapering. Nadat ze wat uit je hand hebben gepakt bleef er zelfs één op mijn schouder zitten om het op te eten. Zelfs op de beurt wachten is standaard en niets van de ander afpakken. Verschil is er dus tussen (kokosnoten)chimps, makakken en brilapen.
Ook bij mensen ben je soms verrast. We hebben hier een koffiehuis. Nee geen Turkse, maar één die gericht is op de westerling (Falang worden die hier genoemd). De vloer een beetje shabby met versleten zeil dus geen Falang die daar komt, behalve wij. Uiterst vriendelijke jongen en de cappuccino is te hachelen en kost 85 cent.
Bijna altijd zitten je daar alleen, maar eergisteren zat er een Thais meisje. Ik schatte haar een jaar of 18-19. Misschien het vriendinnetje van die jongen?
Maar nee, want toen ze haar glaasje fris ophad vertrok ze en tot mijn verbazing stapte ze achter het stuur van een splinternieuwe Mercedes Benz die rijkelijk voorzien van opties. Voordat die jongen een Mercedes bij elkaar heeft moet hij nog heel wat keer het zeil in zijn koffiehuisje vernieuwen. Ja, “verschil mag er zijn”. SP-er Roemer zal het wel niet met me eens zijn als het niet over aapjes in plaats van mensen gaat.